Muka surat

Sunday 5 February 2017

ketika melangkah

assalamualaikum, entry kali ini mengisarkan tentang jatuh bangun ketika nak menuju "the right path". so let's begin!

bagi sesiapa yang pernah lalui atau sedang lalui perkara ni dia akan faham betapa susah nak tetapkan hati yang bercelaru dengan kehendak tuhan.  susah nak kawal keinginan hati yang terlalu mudah terpesona dengan keindahan duniawi yang sementara.  indah dunia sementara, indah syurga selamanya.  jadi tepuk dada tanya diri nak pilih yang mana.  dalam nak teguhkan pendirian diri supaya tak terjebak dengan perkara yang dilarang ni sangat menguji kekuatan mental, tambah pulak kalau dengan keadaan iman yang senipis kulit bawang.

tak dinafikan, usaha untuk perbaiki diri ni kekadang boleh terganggu disebabkan pengaruh perkara disekeliling. misalnya, pengaruh kawan. dalam sedar tak sedar, kawan main peranan penting dalam kes ni. kawanlah yang akan menegur baik buruk silap kita. sebab, kita manusia kebiasaan nya memang tidak terlihat kesalahan sendiri melainkan kesalahan orang lain. jadi faktor memilih kawan dalam menasihati kita ke arah yang menuju kebaikan dan memberi teguran dan bimbingan dalam mendekatkan kita kepada Allah adalah amat diperlukan.

kekadang, ketika dalam menuju perubahan yang baik ni kita rasa sunyi. rasa sunyi sebab tak semua orang mampu ikut cara kita tak mampu nak terima perubahan dan segalanya. disebabkan itu jugak terkadang kita rasa macam tak seronok nak teruskan perubahan tu rasa macam nak ikut kawan kawan yang tak seiringan dengan perubahan kita walaupun kawan kita tak pernah menghalang kita untuk berubah. kita akan di uji dan di situ terlihatlah segalanya kemampuan diri kita. Dan percaya lah semua yang kita rasa itu sebenarnya bisikan syaitan yang menghasut untuk berputus asa.

sebagai nasihat untuk diri sendiri dan semua, jangan pernah rasa menyesal dalam melakukan kebaikan dan walaupun hati pernah terdetik untuk berputus asa tolong tabah demi mendapat redha ilahi. If you want the rainbow you need to deal the rain. yakin dengan diri kita boleh lakukan. kalau kita mampu melaksanakan apa yang patut kita lakukan sebagai hambaNya, inshaAllah kita akan rasa tenang sentiasa nikmat yang tidak boleh dibeli :sakinah: the priceless gift. terima kasih


Have a nice day guys

No comments: