Muka surat

Monday 12 December 2016

Tersembunyi

Assalamualaikum,

memandangkan aku tengah ada idea dan mood untuk blogging jadi aku rasa elok lah aku mengarang serba sedikit apa yang terlintas di otak dan terbuku di hati. semoga setiap apa yang di karang ni memberi manfaat bersama, lets begin.

dalam hidup ni sebenarnya tk semua benda kita nampak misalnya salah sendiri dan lain-lain, Begitu jugak nikmat yang kita dapat tanpa kita sedar dan hikmah di sebalik setiap perkara. contoh paling senang mcm ni lah, kita lapar pi kedai nak makan tetiba kedai tutup. dah kecewa dkt situ. tapi bila balik rumah mak masak makanan sedap. nikmat tu.  sebab apa? sebab dapat makan sedap tanpa perlu bayar.

kekadang benda yang kita nak sangat sangat tu memang susah nak dapat, usaha kuat kemain tapi masih tk dapat. tengok tengok orang lain yang dapat padahal dia tk mintak pun sometimes dia takmau pun, siap reject lagi adalah. kita yang tengok dari jauh ni rasa sedih ada, geram ada kan tapi macam mana pun kena terima hakikat. Allah tak bagi tu bersebab.

Allah bagi apa yang kita perlu, bukan apa yang kita ingin. Allah lebih tahu apa yang terbaik buat hambaNya. Jadi kita terima dgn redha. Follow the flow, but still if you want something you need to put some effort. Kekadang kita rasa mcm dah berusaha teruk dah tapi masih tak dapat. pernah fikir kenapa? mungkin salah satu sebab kalau kita dapat kita lalai ingat Allah. Boleh jadi jugak, sebab Allah dah sedia yang lebih baik buat kita cuma kita belum dapat kerana belum tiba masanya. Dan ada banyak lagi faktor lain. kenapa dan mengapa itu rahsia Allah, hanya Allah yang tahu apa sebabnya. Jadi Sabar.

One more issue, sometimes kita ni emosi lebih sebab tak dapat benda yang kita nak. overthinking tu kekadang sampai tahap pertikai kan takdir. Itu dah berdosa tu dah di anggap tak redha dengan ketentuan ilahi. Jadi tips untuk elak overthingking is ; don't think of the things you didn't get after praying but think of the countless blessing that Allah gave you without asking. No one can make you happy unless you decide to be happy.

sekian, itu sahaja. terima kasih dan maaf jika ada salah.


Have a nice day guys

No comments: