Muka surat

Thursday 17 November 2016

Dugaan

Assalamualaikum, tajuk harini khas buat mereka yang sedang sedaya upaya berjihad untuk berubah. aku tahu, nak berubah banyak cabaran jadi sabar tau. Aku sendiri pun sedang berusaha untuk perbetulkan diri.

Berubah bukan perkara mudah. dan paling penting tak semua orang dapat hidayah untuk berubah. jadi dekat situ pun kena bersyukur sangat sangat dah. Aku akui memang bila kita nak berubah ni macam macam dugaan. Syaitan lagi kuat menghasut untuk nak kita tak kembali jalan yang benar. You know what, waktu macam ni lah kita akan hadap dengan macam perkara yang kita tak duga. kita sangka bila kita berubah untuk ke arah kebaikan jadinya tadak masalah sebab buat benda baik. maksudnya tak akan adalah orang nak keji, nak marah dan segala macam kan? tapi itu salah.

Aku bukan nak bagi patah semangat tapi nak bagi semangat dan pesanan. aku cakap ni untuk persediaan awal. jangan ingat kita berubah orang suka. No! tak semua macam tu. kadang2 ada yang hati dia jadi dengki dengan kita sebab syaitan hasut dia. dan itu jugak dugaan buat kita nak uji iman kita. kalau kita cepat mengalah kecundanglah kita dan syaitan akan berpesta.

berdasarkan pengalaman sendiri, dugaan godaan syaitan supaya terpengaruh dgn hawa nafsu dunia. waktu nak berubah tu pernah jugak terfikir kalau aku berubah, nanti aku dh tak boleh nak enjoy macam sekarang. tak boleh bebas since aku ni perempuan. kena jaga batas pergaulan, percakapan dan banyak bla bla bla. Jadi waktu tu, terlintas untuk "hold" sekejap niat aku tu dan enjoy dulu. Dan waktu tu memang boleh nampak iman lemah, syaitan bisik macam tu terus aku kecundang.

Nak cakap, tolong jangan jadi macam aku. tak berbaloi buat macam tu. enjoy tu dunia ja, jadi benda tu semua sementara. bayangkan kalau tetiba mati waktu enjoy, nyesal tak habis babe. pengajaran, jangan teragak agak nak berubah. terus kan niat tu okay.

macam mana aku tergerak berubah balik? Alhamdulillah, Allah bagi aku petunjuk. dia munculkan orang2 yang baik dan dari situ, aku nilai balik diri aku dan aku sedar ,dah menyimpang teruk. Bersyukur sangat. So don't waste your time and move on!

Pengajaran yang aku dapat kongsikan, kalau nak berubah lebih baik kita dekatkan diri kita dgn golongan yang kita nampak boleh bantu kita, kalau tadak macam tu jadi kita kenalah jauhkan diri kita dari perkara yg bakal pengaruh kita utk kecundang. sekian,

Maaf jika ada salah., Terima kasih


Have a nice day guys

No comments: